Bælgfrugter er klimavenlige, fedtfattige, fiberrige, proteinrige, blodsukkerregulerende og kan hjælpe med at sænke både blodtryk og kolesteroltal, hvis man inkluderer dem i sin diæt. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men den er altså god nok! Når bladene skriver om diverse superfoods såsom hvedegræs, acai, chlorella og matcha, bliver bælgfrugter aldrig nævnt, måske fordi de er for kedelige at skrive om. Men faktisk er de slet ikke så kedelige, da de er billige, nemme at få fat i og kan indgå i de fleste retter uden problemer. Navnet bælgfrugter refererer til deres botaniske udseende. Alle bælgfrugter ligger som små frugter i en bælg såsom ærter, linser, bønner, jordnødder og kikærter.

Som del af smoothie
Hvis du ikke kan lide smagen af bælfrugter, men gerne vil nyde godt af deres sundhedsgavnlige effekter, er det nemt at skjule dem i madretter eller maskere deres smag. For eksempel kan du blende en håndfuld kikærter eller hvide bønner med i din smoothie om morgenen. Således behøver du ikke tilføje dyrt proteinpulver til din morgendrik for at blive mæt og med et snuptag har du også øget fiberindholdet, som mætter yderligere. Du vil ikke kunne smage de tilsatte bælgfrugter, men de vil til gengæld give en mere cremet konsistens til drikken. Det kræver dog en kraftig blender at køre smoothien helt glat og fri for klumper, hvilket godt kan være en dyr fornøjelse. Blenderen kan du nemt få råd til med et kviklån, hvorefter du hver morgen kan nyde at drikke dig til en bedre sundhed.


Som del af bagværk

Hvis du gerne vil have noget, som er sundt, men som samtidig kan tilfredsstille den søde tand, kan du lave kager med bælgfrugter. Det er nemt at lave en kagedej ud af sorte bønner, æg, dadler, lidt mel og kakao. Bare blend hele molevitten og put dejen i et ovnfast fad, pynt med lidt chokolade eller kakaonibs og bag det i ovnen. Du vil blive overrasket over, hvor velsmagende en sund kage, faktisk kan være. Og så mætter den oven i købet, så det er en god snack at servere for dig selv eller børnene om eftermiddagen, hvis madlavningen trækker ud.