Hvorfor skal man vælge dansk design

Hvorfor er dansk design så vellykket? “Dette er et spørgsmål, som journalister fra hele verden ofte spørgere omkring, og svaret har i mange år været drevet af fortællingen fra de store 50’erne og 60’erne, hvor alle de store mestre Juhl, Wegner, Mogensen og Jakobsen og mange andre skabte en guldalder for dem selv og dansk design.

Spørger man i nutiden omkring, hvorfor dansk design stadig er så vellykket, så hører man navne som f.eks. Normann Copenhagen, Hay, Muuto og mange andre. For disse er svære at undgå, når først man besøger de store design messer.

Wegner produkter

Men hvor er den bro mellem danske designs tidligere storhed og den nye bølge af succes, hvor designerne ikke nødvendigvis er dansk og møbler, i de værste tilfælde, ikke engang produceret i Danmark? Dette er de vigtige spørgsmål som vi vil se på i dette blodindlæg.

Tankegangen bagved dansk design

Man kan f.eks. pege på demokratiet, den humanistiske tilgang og lyst til at producere produkter, design samt samarbejde, som ligge dybt i de fleste danskere.

Hay produkter

Og ja, nogle danske designmærker har valgt at fokusere på internationale designere, efterlader næsten intet, men en dansk adresse på deres hjemmeside. Nogle har været tvunget til at ændre strategi, flytter produktion af danske ikoner til udlandet, mens andre holder sig til tanken om, at dansk design er udviklet af danskere og produceret i Danmark – med fokus på håndværk og fremstillet i Danmark.

Hvilken er bedst? Er en slags “dansk design” bedre end den anden? Svaret er ofte nej, både for den internationale og den danske forbruger. Tidligere var fokus ofte på samarbejdet imellem de enkelte designere, og de spise, drak og røg sammen – men dette samarbejde kan stadig holdes i dag, selvom man ikke har samme geografiske placering.

Verden har siden ændret sig, og cigaren og diskussionen omkring designet er forsvundet. Det er nu hårdt kerneforretning – med kontrakter i stedet for cigarer på bordet. Få mennesker tilbringer dage og nætter sammen, og designprocessen er blevet mere upersonlig, selvom der elvfølgelig er undtagelser. Internettet har ingen grænser. Sociale medier fremviser billeder og porteføljer dag og nat. Og enhver designer og virksomhed kan brande sig og komme i kontakt med udenlandske kontinenter hurtigere end i de ”gode” gamle dage, hvor du skulle fatte pen og papir. Dette er ikke en trussel. Det er en mulighed.

uuto producter

Derfor er dansk design ikke hæmmet af den gyldne alder, men er i stand til at skabe noget nyt og formentlig samtidig med en god forretning.

Læs mere omkring dansk design på Denmark.dk her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *